Co dělat a co nedělat, když Váš pes/kočka ztrácí chlupy?

Ztráta chlupů u Vašeho mazlíčka může znamenat v některých případech jen kosmetický problém, ale také to bývá počáteční příznak vážného onemocnění, které může bez odborné diagnostiky a léčby vést až k vážným zdravotním komplikacím. Proto tenhle typ příznaků nepodceňujte a vyhledejte veterinárního lékaře dermatologa, který stanoví přesnou příčinu onemocnění a zahájí adekvátní léčbu.

Ztráta srsti může postihovat celé tělo zvířátka, může být symetrická /boky, stehna/ nebo může být postižené pouze jedno nebo více ohraničených míst – typicky ložisko bez srsti na hlavě, nebo na hrudní končetině. Kůže je na vypadaných místech buďto zcela zdravá, může však být i zarudlá a nebo jsou na ní jiné zánětlivé změny /strupy, krvácení, změna pigmentace/.

Zvířátko si postižená místa někdy usilovně drbe. Zamyslete se nad tím, jestli ztrátu srsti způsobilo až drbání/vylizování, nebo jestli před nástupem drbání byly na kůži už nějaké změny.

Vaše domácí zvířátko může ztrácet chlupy z celé široké škály příčin. U mladých psů se často jedná o vrozená onemocnění, důvodem mohou být také různá zánětlivá onemocnění kůže /paraziti, bakterie, plísně/, alergická onemocnění, kdy zvíře ztrácí srst na místech, kde se drbe nebo vylizuje. Nejčastěji však chovatelé řeší symetrické lysání u psa. Lysání začíná většinou zezadu na stehnech, postupně se rozšiřuje přes boční stranu stehen až na boky psa. Hřbet a končetiny bývají většinou osrstěné. V těchto případech je často příčinou hormonální onemocnění /Cushingův syndrom, porucha funkce štítné žlázy/ a je potřeba provést laboratorní diagnostiku a nasadit včas adekvátní léčbu. Tento typ onemocnění totiž nepostihuje jen srst, ale poškozuje celý organizmus zvířete a v krajním případě může dojít i k úhynu zvířátka a to pokud není onemocnění diagnostikováno včas. Vypadávání srsti je prvním signálem a je tedy důležité tento příznak nepodcenit a ihned ho řešit. U těchto onemocnění můžete také pozorovat, že Váš domácí mazlík více pije a čůrá.

Co se týká první pomoci, lze opět použít koupele, ideálně v medikovaném veterinárním šamponu. Můžete podat antiparazitální tabletu a podávat Vašemu mazlíčkovi potravní doplňky obsahující Vitamin H, zinek a nenasycené mastné kyseliny. Zkuste změřit, kolik Vaše domácí zvířátko vypije průměrně za 24 hodin. Pokud je to v přepočtu kolem 100ml na kilo a na den, tak má velice pravděpodobně vážný zdravotní problém.

Pokud jde o seriózní a cílenou terapii, navštivte zvířecího dermatologa. Zkrátíte tak Vašemu zvířátku dobu léčby a v některých případech mu doslova zachráníte život.